V průběhu vánočních svátků jsem v televizi několikrát zachytil srdceryvnou reklamu UNICEF, ve které tato organizace sděluje děsivé počty dětí umírajících na AIDS a prosí o finanční pomoc atd... Málem bych jim uvěřil a cítil se provinile, kdybych nevěděl o tom, že UNICEF přímo usiluje o to, aby každý HIV pozitivní člověk mohl beztrestně vědomě nakazit ostatní http://prolife.cz/?a=4&id=1365.
Mám důvod se domnívat, že tyto zdánlivě protichůdné aktivity "dobročinné" organizace nejsou ničím jiným jiným, než dobře promyšlenou podnikatelskou aktivitou. Čím více nemocných dětí, tím více špatného svědomí u potenciálních dárců, tím více tklivých reklam, tím více příspěvků, tím měně kontroly nad finančními toky a tím více peněz do vlastní kapsy. A čím více "práv" HIV pozitivních, včetně práva na tajení svojí diagnozy a práva na vědomé šíření nemoci, tím více nemocných dětí.
UNICEF nemá zájem na tom, aby utrpení ve světě zmizelo. Pro organizaci, která se živí tím, že organizuje humanitární pomoc je životně důležité, aby trpících na světě neubývalo nýbrž přibývalo.
Existuje mnoho organizací, které si hrdě říkají neziskové a mohou tak vyvolávat dojem nezištné pomoci. Pojem nezisková organizace je však pouze terminus technicus pro "obecně prospěšnou" organizaci a nevypovídá nic o platech jejích zaměstnanců. Ti pracují za plat a nikoliv zadarmo a rozhodně tedy mají ze svého dobrokonání zisk.
Pomáhat slabším je pochopitelně správné a nutné. Je však potřeba pomoc směrovat zodpovědně a tak aby výsledný efekt byl pokud možno pozitivní (nikoli HIV pozitivní, jak si to přeje UNICEF ;-). Nestačí poslat SMS na první číslo z reklamy nebo hodit dvacku do první kasičky "na charitu" a myslet si, že naše povinnosti k chudým jsou tím vyřešeny.
Žádné komentáře:
Okomentovat